Розробки уроків



Конспект уроку мистецтва в 9 класі

ТЕМА: Види і жанри кіномистецтва.
МЕТА: 
1) формувати комплекс ключових міжпредметних компетентностей у процесі опанування теми про види і жанри кіномистецтва;
2) розвивати вміння класифікувати кіно за видами (документальне, анімаційне, художнє), жанрами (мелодрама, комедія, фантастика, пригоди, детектив і т.д.), орієнтуватись у знаннях кінозасобів та спецефектів, висловлювати власні враження під час спілкування з творами цього виду мистецтва, використовуючи спеціальну мистецьку термінологію; розвивати творчі здібності у створенні власного кінопроекту; кіноафіші;
3) виховувати ціннісно-світоглядні орієнтації у сфері кіномистецтва, потреби у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, телевізор, підручник «Мистецтво» для 9 класу (автор:  Л.М.Масол; ), мультимедійна презентація, відеоролики , ватман, кар-тинки до фільму «Один вдома», кольорові маркери, кросфорд, уривок з міні-сценарію.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: колективно-групова робота.
МЕТОДИ: аудіовізуальний, пошуковий, комплексний вплив мистецтва.
ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ: навчитись розрізняти види і жанри кіно, вміти критично мислити і творчо працювати.
ХІД УРОКУ:
Зануритися у кіно – те саме, що повернутися в лоно матері: ти сидиш у темряві й чекаєш, коли з’явиться на екрані життя.
Федеріко Фелліні
І.Організаційний етап:
-Музичне привітання.
-Оголошення теми і мети уроку.

Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя.
Важко уявити наше сьогодення без голубого вогнику в наших помешканнях. Навіть якщо ми не дивимось передач, то звикли, що телевізор має бути ввімкне-ним, як неодмінний атрибут прилучення нас з вами до культури.

ІІ. Мотивація навчання.
Як класифікується кіно за видами? (відповіді учнів)
Кіномистецтво історично поділяється на такі види:
·         художній (ігровий) кінематограф, який реалізує засобами виконавчої творчості задум кінодраматичного твору, чи адаптованого твору поезії чи прози;
·         документальний, який є особливим видом образної публіцистики;
·         мультиплікація чи анімація, що оживляють графічні та лялькові персонажі;
·         науково-популярний кінематограф, який використовує засоби всіх трьох жанрів для популяризації знань.
Які існують жанри ігрового кіно?
На уроці ми з’ясуємо ці питання, будемо працювати у групах і в парах, визначаючи жанри кадрів з кінострічок, розгадуючи кросфорд, а також ваші групи продемонструють кіноафішу створену власноруч до відомого сімейного кінофільму, уривок із сценарію власного кіно.

ІІІ. Перевірка ранішевивченого матеріалу.
-Розгадування кросфорду.
МОВА І ВИДИ КІНОМИСТЕЦТВА


К











І







Н





О








М






И







С











Т











Е









Ц









Т










В







О






1.                 Перший публічний показ відзнятих фрагментів братами Люм’єр відбувся у паризькому «Гранд - кафе» на бульварі … (Капуцинок).
2.                 Мистецтво яке зародилося у кінці  XIX ст.. на початку XX ст.. (Кіно)
3.                 Назвіть країну – батьківщину кіно. (Франція)
4.                 Найпрестижніша кінонагорода. (Оскар)
5.                 Винахідники кінематографа. (Люмєри)
6.                 Мистецтво засобом виразності якого є колір.  (Живопис )
7.                 Як називався кіноапарат, що винайшли і запантетували брати Люм’єри. (Сінематограф)
8.                 Український винахідник, який у 1893 р. створив кіноапарат і зафільмував вершників та метальників списів. (Тимченко)
9.                 Одна з батьківщин Чарлі Чапліна. (Америка)
10.            Харківський фотограф, що відзняв кілька сюжетів, які демонструвалися в оперному театрі у вересні 1896 р. (Федецький)
11.            Грою на якому інструменті зазвичай озвучували німе кіно. (Фортепіано)
12.       Режисер чорно-білого фільму «Земля» (1930) (Довженко)
13.       Ім’я одного з братів – винахідників кіномистецтва. (Огюст)

ІV. Етап засвоєння нових знань.
-Розповідь учителя. Робота з таблицею.
Окремим видом кіномистецтва є документальне (неігрове) кіно.  Документаль-ним називається фільм, в основу якого лягли зйомки справжніх подій і осіб. Ре-конструкції справжніх подій не належать до документального кіно. Перші доку-ментальні зйомки були зроблені ще при зародженні кінематографа. В даний час документальне кіно міцно увійшло в кіномистецтво всього світу і часто тран-слюється по телебаченню.
Темою для документальних фільмів найчастіше стають цікаві події, культурні явища, наукові факти і гіпотези, а також знамениті персони й співтовариства. Майстри цього виду кінотворчості нерідко піднімалися до серйозних філософських узагальнень у своїх творах.
Офіційною датою народження мультиплікації вважається 20 липня 1877 року – це рік створення праксиноскопу, за допомогою якого демонструвались мальо-вані мультфильми тривалістю від 5 до 15 хвилин. Вчені і винахідники викори-стовували для відтворення на екрані зображень, що рухались внаслідок оберта-ння диска чи стрічки з малюнками, систему дзеркал і джерело світла  ліхтар. Першим мультиплікатором вважають французького інженера-самоука Еміля Рейно.
Засновником американської мультипликації є голівудський актор Уолт Дісней. Автор першого лялькового мультфільма – Олександр Ширяєв – балетмейстер Маріїнського театру. Перші мультиплікаційні фільми в Україні з'явилися у 1927  році у центральній мультиплікаційній майстерні в Одесі: В. Левандовський  по-ставив «Казку про солом'яного бичка», поклавши в основу сценарію сюжет  популярної  казки.
Ігровий (художній) фільм – твір, що має в основі сюжет, втілений у сценарії та
інтерпретується  режисером, який створюється за допомогою акторської гри,
операторського і інших мистецтв.
Ігрове кіномистецтво має велику кількість кіножанрів.
У кіно немає єдиного загальноприйнятого набору жанрів (як, наприклад, у
живописі), за яким можна було б точно класифікувати всі кінофільми. Крім
того, більшість художніх кінофільмів можна сміло віднести до більш ніж
одного жанру.
-Перегляд презентації «Види і жанри кіно».
-Обговорення презентації в ході перегляду.
-Виступ учнів-істориків, які виступають з повідомленнями про окремі жанри кіно.
Екшн ілюструє відому тезу "добро повинне бути з кулаками".
Фільми цього жанру найчастіше  мають не складний сюжет. Головний герой звичайно зіштовхується зі злом у найочевиднішому його прояві: злочин,
корупція, тероризм, убивство. Не знаходячи іншого виходу, головний герой
вирішує вдатися до насильства. У результаті знищенню піддаються десятки,
а іноді й сотні лиходіїв. "Хепі енд" (англ. 
happy end – щасливий кінець)
–неодмінний атрибут екшену, зло повинне бути покаране.
 Вестерн – у класичних фільмах цього жанру дія відбувається на дикому
Заході Америки в 
XIX столітті. Конфлікт звичайно розвертається між
бандою злочинців, представниками влади й мисливцями за нагородою (англ.
bounty hunter). Як і у звичайному екшн-фільмі, конфлікт вирішується
насильством зі стріляниною. Вестерни просочені атмосферою волі й
незалежності, характерної для заходу Сполучених Штатів.
 Гангстерський фільм – дія фільмів цього піджанру найчастіше
відбувається в США в 1930-і роки – під час розквіту гангстерських
угруповань. "Розбирання" між гангстерами і є основою сюжету таких
фільмів.
 Фільм з бойовими мистецтвами – фільми цього піджанру сюжетно мало
відрізняються від звичайних фільмів жанру екшн. 
Але в протистоянні
персонажів карате-фільмів ставка робиться не на застосування
вогнепальної зброї, а на рукопашні сутички із застосуванням прийомів).
 Пригодницький фільм – на відміну від екшену, у пригодницьких фільмах
акцент зміщений із грубого насильства на кмітливість персонажів, уміння
перехитрити, обдурити лиходія. 
У пригодницьких фільмах герой повинен
оригінально виплутатися зі складних ситуацій. "Хепі енд" також дуже
ймовірний.
 Детективний фільм – жанр, здобутки якого незмінно містять ілюстрації
злочинних діянь. З цих діянь випливають розслідування й пошук та
обвинувачення винних. Впродовж картини у глядача, як правило, виникає
бажання провести власне розслідування й висунути власну версію злочину.
 Фільм-драма – специфіку жанру становлять сюжетність, конфліктність дії,
достаток діалогів і монологів. Драми зображують в основному приватне
життя людини і його гострий конфлікт із суспільством. При цьому акцент
часто робиться на загальнолюдських протиріччях, втілених у поводженні і
вчинках конкретних героїв фільму.
 Трагедія – напевно театральну трагедію не слід розглядати як окремий
випадок драми, але в кінематографі це в принципі вірно. Основу трагедії
також становить зіткнення особистості зі світом, суспільством, долею,
вираження в боротьбі сильних характерів і страстей. Але трагічна колізія звичайно завершується загибеллю головного героя.
 Історичний фільм – фільми цього жанру реконструюють історичні події, що
реально відбувалися.
 Військовий фільм – назва говорить саме за себе.
 Кінокомедія – до цього жанру відносяться фільми, які ставлять за мету
розсмішити глядача, викликати посмішку, поліпшити настрій.
Мелодрама – добутки цього жанру розкривають духовний і почуттєвий світ
героїв в особливо яскравих емоційних ситуаціях, часто на основі
контрастів: добро і зло, любов і ненависть і т.п..
 Любовна історія – улюблений жанр більшості жінок усього світу. У таких
фільмах найчастіше описується гарна й глибока любов, що не розуміють
навколишні і якій перешкоджають складні обставини.
 Сімейний фільм – дитячі фільми й фільми, призначені для перегляду всією
родиною. Фільми цього жанру найчастіше позбавлені насильства, мають
безліч елементів мелодрами й комедії з немудрим гумором.
 Музичний фільм – мюзикл або оперета, перенесена з театральних
підмостків на кіноекран. Багато пісень, танців, гарні костюми й
декорації. Обов'язково присутні елементи мелодрами й часто "хепі енд".
Трилер (від англ. 
thrill - трепет) – так називають фільми, що прагнуть
створити у глядача відчуття напруженого переживання, хвилювання. Жанр не
має чітких границь. Часто до трилерів відносять детективно-пригодницькі
фільми, акцент у які зміщений на підготовку до якогось унікального
злочину. До трилерів також часто відносять фільми жахів.
 Катастрофа – фільм, герої якого потрапили в катастрофу і намагаються
врятуватися. Мова може йти як про природну катастрофу (смерч, землетрус,
виверження вулкану і т.п. ) або техногенную катастрофу (катастрофа
літака, наприклад).

V.Практична робота.
-Робота в групах.
-І-а група : Створення кіноафіші до фільму Сам удома.(Уявіть себе кіно- художником та створіть власну афішу до фільму «Сам удома»)
-ІІ-а група: Складання  міні-сценарію до власного кінофільму.(Уявіть себе сценаристами та створіть свій міні-сценарій до власного фільму).

VІ. Презентація творчих робіт учнів :
-створеної кіноафіші до сімейного, комедійного, кримінального художнього фільму  «Сам удома» ;
 -складеного міні-сценарію до власного художнього фільму.
- Нагородження режисерів власного фільму та кінохудожників по створенню афіші до кінофільму. Золота дзиґа- українська кіно премія, що присуджується за професійні досягнання у розвитку українського кінематографу. Заснована у 2017 році Українською кіно академією.
- Кінопремією Золота дзиґа нагороджується … за перемогу у номінації «Найкраща кіноафіша». Підтримаємо конкурсанта оплесками.
-Кінопремією Золота дзиґа нагороджується … за перемогу у номінації «Найкращий міні-сценарій». Поаплодуємо  за представлений прекрасний сценарій фільму «Червона Шапочка на новий лад».

VІІ. Перевірка засвоєних знань.
-Перегляд відеороликів різних жанрів кіно («Гостя з майбутнього», «Кавказька полонянка», «Людина без серця», «В бій ідуть одні старики», «Коломбо», «Містер і місіс Смітт», «Полювання на динозавра», «Попелюшка», «Роксолана», «Сам удома», «Тарзан») .
- Відгадування жанру переглянутого відеоролика учнями.

VIІІ. Підсумковий етап. 
- жанри та стилі кіно (Гра)
-Вправа «Вірно - невірно»
 1.Фентезі - дії відбуваються у світах, в яких живуть міфологічні істоти: ельфи, гноми, дракони, перевертні, демони, гобіни.  (вірно)
2.Фільм «Матриця» віднесемо до жанру комедії.(невірно)
3.Жанр комедії фокусується на комп’ютерах, високих технологіях і проблемах, які виникають у суспільстві внаслідок технологічного прогресу. (невірно)
4.Актор Сільвестер Сталлоне асоціюється з бойовиками. (вірно)
5.Фільм «Шерлок Холмс та доктор Ватсон» віднесемо до пригодницького кіно.(невірно)
6.Сімейний фільм – це дитячі фільми й фільми, призначені для перегляду всією родиною.(вірно)
7.Фільм «Свати» ми віднесемо до пригодницького жанру кіно.(невірно)
8. Трилер - так називають фільми, що прагнуть створити у глядача відчуття напруженого переживання, хвилювання. (вірно)
9.Ольга Сумська асоціюється з триллерами. (невірно)
10.Фільм «Дюймовочка» відноситься до мультиплікаційного виду кіно. (вірно)


- Висновково-рефлексійний етап.
Які нові знання ти сьогодні отримав?
Що зацікавило найбільше?
Що виявилось важким?
Що вас здивувало?
Який фільм захотілось переглянути?

 «Хеппі енд – це вчасно зупинений момент життя» (Марина Вербіна)
А у нашому випадку хеппі енд – це вчасно і вдало завершений урок.
Усім дякую за активну участь у проведенні уроку.




Коментарі